خانم دکتر ابوالمعالی دبیر اجرایی بیست و یکمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین المللی زیست شناسی ایران گفت : ۸۰۰ مقاله از اساتید و پژوهشگران داخلی و بین المللی در حوزه زیست شناسی از کشور‌های ایران، انگلیس، کانادا، ارمنستان، هند، پاکستان، بولیوی و اسپانیا به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است.
خانم دکتر شمس الضحی ابوالمعالی افزود: از این تعداد ۷۰۰ مقاله پذیرش شده است که ۲۰۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۵۰۰ مقاله هم به صورت پوستر ارائه می شود.
بیست‌ویکمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی زیست‌شناسی ایران در قالب چهار کنفرانس با محور‌های زیست‌شناسی گیاهی، جانوری، (سلولی و مولکولی) و محیطی و حفاظت به مدت چهار روز برگزار می شود.
دکتر مسعود نصیری زرندی رییس دانشگاه سمنان و رییس کنگره ملی و بین المللی زیست شناسی ایران گفت: این کنگره با رویکرد تحقق اهداف سند ششم توسعه علمی کشور و نقشه جامع علمی و با منظور ایجاد فضای تعامل و هم‌اندیشی علمی بین پژوهشگران و دانشمندان علوم زیستی در سطح ملی و بین‌المللی و با شعار زیست‌شناسی یکپارچه ، همگرایی برای توسعه پایدار برگزار شده است.
دکتر محمد نبیونی رئیس انجمن زیست شناسی ایران هم در آیین آغاز به کار این کنگره از زمینه سازی برای ایجاد رشته جدید زیست شناسی اقتصادی خبر داد.
دکتر محمد نبیونی گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های وزارت علوم در مسیر ایجاد رشته‌های جدید و مورد نیاز کشور در حال آماده سازی سرفصل‌ها و برنامه‌های رشته جدید زیست شناسی اقتصادی هستیم.
وی افزود: انجمن زیست شناسی به عنوان انجمن پیشرو در حوزه علوم پایه، زمینه‌های تهیه و تدوین و تصویب سند ملی زیست شناسی کشور را فراهم کرده که برگزاری این کنگره مهم نقطه عطفی برای نهایی شدن این سند است.